Ina Kooper

Ina Kooper, ZT, 2008
1945
Dordrecht

Bijgaand werk maakt deel uit van een reeks beestenschilderijen die Ina Kooper  sinds 2003 schildert. Heel persoonlijke werken, die het resultaat zijn van een innerlijk onderzoek. Een zoektocht naar diepere lagen, letterlijk en figuurlijk. Niet alleen het onderwerp maar ook de schilderwijze is ambigue. Zorgvuldig opgebouwd en laag over laag geschilderd, met genuanceerde verftoetsen. Hard en zacht staan lijnrecht tegenover elkaar maar tegelijkertijd ook naast elkaar. Soms heel fijnzinnig en subtiel, dan weer met krachtige, expressieve uithalen die lef verraden. De gelaagdheid van de schilderijen legt de complexiteit van het bestaan bloot. Dingen veranderen bij nadere beschouwing, zetten de toeschouwer op het verkeerde been. Het beest is niet alleen angstaanjagend maar ook bang en kwetsbaar, een mensfiguur laat ook meerdere gezichten zien: trots, weerbaar en breekbaar. 
De beesten tonen ook steeds een ander gezicht: de één laat een vervaarlijke rij tanden zien, de ander heeft dunne, wankele poten, de volgende lijkt bijna nieuwsgierig aan het mensfiguur te snuffelen of klimt erbij op schoot. Ze naderen elkaar telkens van heel dichtbij, op ooghoogte. Ze willen contact maken, hoe huiverig ze ook zijn. Het beest staat symbool voor het innerlijk, voor de confrontatie die je aangaat met je eigen angsten. Kwetsbaar durven zijn en je ware gezicht tonen.
Koopers werken handelen over de essentie van het bestaan, maar ook over de structuur en de ontstaansgeschiedenis van een schilderij. De gelaagdheid en het doorwerkte karakter verraden een langdurig en aandachtig werkproces. Maar niet altijd. Sommige werken zijn meteen af, anderen pas na een aantal jaren. 

Ina Kooper ging naar de kunstacademie in Tilburg, studeerde psychologie in Amsterdam en volgde een postdocstudie aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. De studie psychologie, die ze uiteindelijk afbrak omdat ze kunstenaar wilde worden, verklaart wellicht het diepgaande onderzoek van Kooper. Een zoektocht naar het innerlijk, naar het mens-zijn en je plaats op deze wereld. 

Voor de expositie 5 jaar Wit ging zij uit van de eerste kennismaking van de galeriehouders met haar werk, een klein schilderijtje dat zij destijds in de Wageningse artotheek kochten. Ook dat schilderijtje heeft als thema de vraag hoe men in het leven staat. Ina Kooper exposeerde regelmatig in E.M Galerie in Drachten en op Art Amsterdam en was in 2006 ook te zien in galerie Wit.