In zijn vroegere werken verleidt Marcel Reijermande kijker om het oog te laten dwalen werelden opgebouwd uit alledaagse visuele elementen, neergezet met hun eigen kleur en toets. Kleurrijke elementen staan naast elkaar, zonder hiërarchie, elk met een eigen identiteit en hetzelfde gewicht. Zijn eerste "oog dwaal schilderijen" waren geïnspireerd door de onderwaterwereld van het zeeaquarium, met zijn overvloedige en kleurrijke patronen en bewegingen, en de bijna afwezigheid van schaduwen. Reijerman paste de picturale taal van het aquarium toe op landschappen in het vogelperspectief van 16e en 17e-eeuwse schilders van strijd tonelen. Zijn snelwegen, spoorwegen, gebouwen, fabrieken, wateren, velden en bosjes werden in de loop van de tijd steeds bevolkt door marcherende soldaten, wandelaars, sporters en toeristen met of zonder toerwagen of caravan. Later werden de figuren groter, namen de loop van de gebeurtenissen over, en hielpen de kunstenaar bij het plannen en een complexe en fantastische, maar toch alledaagse wereld waarin de toeschouwer steeds opnieuw iets nieuws ontdekt. Hij richtte zich in de afgelopen decennia meer en meer op het tekenen van emblematische karakters betrokken bij het maak- en maakproces: de maker, de houthakker, de beeldhouwer, de vormeneraar, de smid. Variatie in de toesten en bewegingen, geproduceerd tijdens het schilderen en tekenen en de resulterende visuele patronen zijn een belangrijk aspect van zijn werk. (tekst deels ontleend aan Arno Kramer, Cees de Boer en Alex de Vries)
Marcel Reijerman studeerde aan de Akademie voor Beeldende Kunsten te Arnhem. Zijn werk bevindt zich in vele privécollecties, bij bedrijven (KPN, Bondsspaarbank, Ernst en Young, Arcadis, KLM, Delta Lloyd, Randstad), overheden (Provincie Gelderland, Provincie Zuid Holland, Ministerie van Buitenlandse Zaken) en musea (Centraal Museum Utrecht, Teylers Museum Haarlem).