Couzijn van Leeuwen

"Dodo", 2013, karton
Couzijn van Leeuwen
Couzijn van Leeuwen
Couzijn van Leeuwen
Couzijn van Leeuwen
Couzijn van Leeuwen
Couzijn van Leeuwen
Couzijn van Leeuwen
Couzijn van Leeuwen
1959

Na jarenlang experimenteren met de meest uiteenlopende materialen en technieken ontdekte Couzijn van Leeuwen bij toeval het karton. "Wij gaan in hetzelfde tempo, mijn karton en ik, en daar komen mooie kleintjes van". Couzijn van Leeuwen is "het  type van de geniale kunstenaar, die gelukkig wordt van wat zijn handen voortbrengen ...De bevlogen maker die zelden een andere verantwoording  over zijn werk aflegt dan dat hij het niet laten kan.” Zo omschreef Sacha Bronwasser Alexander Calder naar aanleiding van de expositie met diens werk in 2012 in het Gemeentemuseum in Den Haag. Het atelier van Couzijn van Leeuwen doet denken aan de sprookjesachtige uitdragerij van de Joodse antiekhandelaar Isak Jakobi in Bergman’s film Fanny en Alexander. Een niet aflatende stroom kartonnen kasten zag  daar het levenslicht, bijna 70 stuks door de jaren heen. Onbruikbare meubels zij het, behalve voor hen die hun verbeelding aanwenden om de loze binnenruimte binnen te gaan. Recent verschijnen ook mens- en dier figuren, soms gecombineerd in omvangrijke, complexe installaties. Het  karton functioneert ook als mal voor wonderbaarlijke afgietsels in rubber, gips en keramiek. Deze "leading artist in cardboard" is nog lang niet op zijn bruid uitgekeken. Hij exposeert regelmatig bij Galerie Wit, Wageningen.  Zijn werk bevindt zich in vele  privé- , bedrijfs- en publieke collecties, waaronder die van het CODA museum (Apeldoorn), Museum Boymans van Beuningen (Rotterdam) en het Centraal Museums (Utrecht), en was verder te zien in o.m. Anningahof te Zwolle, en Museum Flehite en Kunsthal KAdE in Amersfoort.